Wednesday, June 03, 2009

Bila Masuk,nak Keluar..Dah Keluar Nak Masuk

Kadang-kadang teringat kembali zaman persekolahan dulu2..best nye.... hanya Allah yang tahu betapa hati merindui saat2 di sekolah. Memang tak dapat dinafikan dulu2 teringin saja nak melangkah keluar pagar sekolah tu..terasa seolah2 ada syurga di seberang sana...

huhu..pernah sekali,memang tak dapat tahan dah gelora dalam jiwa remaja (time tu)..so, aku pun turut serta dalam plan member2 aku..untuk terbang tanpa sayap..time tu memang tak piker panjang..dah la exam PMR nak dekat..patutnya study la..tapi 'patut' tu tinggal 'patut'...aku Cuma nak hirup udara luar (cey,bajet udara Alor Setar tu segar sangat..

Plan punya plan, akhirnya, keluar jugak..fuh..tak sangka...time tu terasa cam hebat gila r...padahal..kat kawasan kampong belakang SMKAK tuh banyak ja mata2 yang memandang..time tu petang lagi r menyerlah..ada jugak budak laki nampak tapi,buat dek je.. "ala, diorang pun mcm la xpernah keluar..bajet nak larang orang,"...tu la eksperesi dariku time tu..

Sambil bersiar2 (ayat skema),terlintas gak kat fikiran aku...harapan mak ayah aku, dosa pahala kerja tuh, and consequences yang maybe menimpa kitorg sekiranya kena tangkap..tapi hatiku berbisik, "xpelah, ni first and last time je.." Lagipun, kitorg bkn nya pergi jauh2 pon..xbeli pape pon..saja nak meraa kepuasan melanggar undang2 sekolah.. Rules are made to be broken..

Disebabkan cerita ni dah 3 tahun berlalu, aku pon xbrapa ingat berapa lama keluar..nak dipendek cerita, time kitorg nak balik..tetiba je ada kereta cikgu..fuhh..cikgu tu 'cengiiirr'...ntah kenapa dia duk round2 dgn kereta Avanza kat depan gate yang kita lalu..sedang kitorg duk perhati,tetiba dia kalih..tunduk!!! kita semua mcam main CS plak..undur2...tapi..adduuusss...dia bukak mulut.. "kamu buat apa kat situ..??!!"

kantoi...kita pon keluar la macam semut.. "oo..fly ya....ingat cikgu xtau erk...ingat korg perempuan cikgu x syak la...nih, dengar nih, nasib baik kamu sampai semula kat sekolah..kalau x, macam mana..??!! kamu ingat, kamu keluar nix de org nampak..heh,ade je mata2 yang dok menengok..cikgu terkejut bila orang kampong telepon, bagitau ada pelajar perempuan kat merayau..bukan satu..dua tiga orang telefon" terdiam..xterkata..nak menjawab pa lagi..dah mmg bersalah...orang kampong,orang kampong...tengok pintu terkunci ja..xde yang duduk2 kat luar..tapi rupanya kat dlam tuh...jadi spy...!

 "kamu nak saya buat apa..??pernah buat camni x before nih??" "tak cikgu..ni first time.." tu ja yang boleh jawab.. "ok, sebab saya xrasa nak denda kamu, saya bagi kamu 'chan'..lain kali, kalau kamu buat lagi..xkira la sapa yang tangkap..saya ka, cikgu lain ka,waden lain ka...siap la kamu...tau la apa nak dibuat..0ok??" "ok cikgu..soriii..janji xbuat dah..kitorg mintak maaf sgt2..terima kasih cikgu SURAYA.."

itulah first and last time kitorg buat kerja tuh..memang pikir2 balik...xde maknanya semua tuh..sja..nak 'menerai' (men try)..jiwa remaja memberontak...lagipon...aku kena buat betol2 Pmr sebab memang nak keluar gila2 dari sekolah tu..konon xbest..tapi, bila ingat balik...kat SMKAK la aku banyak mengukir kenangan2 yang sememangnya xdapat dilupakan........

4 comments:

mafuzah.mohamed said...

flying without wings...

kepo betul mulut orang kampung tu yee...

nurulhusnazubir said...

positive thinking~utk keslematan jugak...huhu

huda laa said...

hahah,,apa ni husna!,,heheh, k.huda dulu pun tadakla sampai fly2 nih!..heheh walaupun kenakalan kat smkak agak terserlah!~

Unknown said...

hahahah... tidak ku sangka dirimu juga pernah terbang tanpa sayap. der org kampung tu mmg jadik spy time ptg2. nak fly kuar kul 9 la. 3 tahun dan 3 bulan xpernah ditangkap. rekod bersih. heheheh