Sunday, May 08, 2011

JOM ke MOC? atau JOM ke MOC!


haa..cuba baca tajuk di atas, dgn nada yang betul. Satu, dengan nada pertanyaan, yang lagi satu, dgn nada excited, mengajak orang. Lain kan? :)

Tujuan aku menulis ni, adalah untuk memberi sedikit sebanyak gambaran kelebihan program2 pre-departure tersebut, berdasarkan pengalaman aku sendiri. dan post ini juga ditulis khas utk rakan2 ku di KYUEM, atas penawaranku dan permintaan mereka. :)

Tarikh
Tahun lepas alhamdulillah, sy berkesempatan utk mengikuti dua program pre-departure; JOM dan MOC, kerana perbezaan tarikh program2 itu. Memang ada hasrat nak pergi WOW, tapi mcm 'overdose' je, pergi sampai tiga, itu belum ditambah dgn pre-departure oleh sponsor lagi.
Ape2 pun, ramai yang tertanya, kenapa semua tarikh tu sama, tahun ini? Basically, bila dilihat balik, tarikh2 ini, merupakan, tarikh yang paling ideal utk program pre-departure. Bukanlah hal ini disengajakan oleh mana2 pihak, insylh. Cuba kita lihat balik.. tarikh kepulangan mereka di UK dan Eire..
Ireland: paling awal, seawal end of may
tapi...
UK: paling lewat, dalam first few weeks of july
dan tarikh ramadhan start ialah, awal bulan ogos, in which, agak penat kalau nak diadakan time puasa. dan in between times tu pun, terselit juga, program2 lain, untuk seniors. Jadi, dalam planner, dah penuh dah, dan yang tinggal ialah tarikh ni..:)

ok, itu perihal tarikh

Ini pulak, tentang..

Mana yang Paling Best?
Bagiku, semua best! Huhu..mesti xsuka kan, jawapan ni.. Bukan ape, sebab semua ada kelebihan masing2. dengar sini ekk... (ni bdasarkan pngalaman aku,tahun lepas ke; JOM&MOC)

JOM
Pre-departure ni, sgt2 best! :))) *tripple chin gi, tuh..* sebab, program ni mempertemukan students, dari pelbagai kolej persediaan. Jadi, ini merupakan advantage y sgt besar utk persiapan ke luar negara. Di sepanjang program ni, peserta dibahagi kumpulan bdasarkan universiti yang dipilihnya. Jadi, korang akan dapat kenal dgn bakal uni mates, y korang xpernah kenal! Bakal uni mates tuu..:) Bukan setakat LDK, riadah, aktiviti je, tapi sekali dengan makan,minum, tidur dsb. Jadi, selama 3 hari, korang at least leh cuba suaikan, kenal dgn karakter2 mereka, dan disitulah sebuah persahabtan akan terjalin. Jalinan persahabatan y baik adalah sangat, sangat, sangat penting di negara asing ini, kerana itulah, saya katakan, yang, "this is a BIG advantage of JOM".
Dan bukan setakat peserta shj, malah seniors dari respective Unis pun, akan diberi peluang untuk sebilik dgn mereka. Jadi, ape2 pertanyaan atau perbualan, bolehla di extend sampai ke lewat malam, dan time2 ni lah, persoalan dan cerita y ntah mcm2 jenis akan keluar. huhu.
Dan advantage seterusnya, y masih lagi berkonsepkan 'perkumpulan students dari pelbagai intitusi pengajian' ialah, wakil2 y datang utk share pengalaman uni masing2 adalah sgt pelbagai! Terutama, uni2 y jarang dipilih i.e. Loughborough, Greenwich, Lancaster dll (y ni, y aku ter'klik mind' utk tulis)
Jadi, pre-departure ni, selain dari pengisian, info, dan cara2 survive, dia juga, berperanan untuk membina tautan hati. :)

MOC
MOC pula, seronok sbb itulah program kolej y terakhir utk kita pergi, sebelum fly. Ya..antara fly atau tidak. dan kali itulah, kita nak sama2 treasure the last moment sbg pelajar KY.
Dan y aku tertarik ialah, apabila dapat bjumpa balik dgn seniors ky, y kita dulu kenal. Mereka datang dengan membawa perubahan dalam diri masing2. Disebabkan aku kenal mereka, sebelum ini, jadi rasa amat tertarik dengan perubahan y dilakukan. Jadi, disitulah, ramai y eager utk mengetahui "the urge of their changes".
Dan disebabkan para pesertanya terdiri daripada pelajar2 ky, jadi proses ta'aruf (perkenalan) tu, dikurangkan, dan digunakan masa2 itu utk plan2 lain. Disebabkan dah lama kenal each other, jadi, kadang2 keadaan atau aktiviti, lebih riuh laa..huhu
Ketika hari kedua MOC, aku demam panas, dan tak dapat menghadiri beberapa pengisian dan aktiviti2 y dilakukan, jadi, maaf sgt2 sbb xdpt nak bkongsi, bberapa aktiviti y dilakukan di MOC. Tapi, kami semua pulang dgn pengetahuan ttg fiqh luar negara y sama. (sbb part ceramah y sy xdpt pergi, sy dah cover time JOM)
Oh, ye! Tahun lepas, MOC juga ada menyediakan sebuah booklet, y bagi saya, sgt2 mbantu, di mana, ada maklumat tentang pemakanan, shipping, airlines utk travel, dan checklist y complete! Mini booklet ni, kalau aku, aku rating dia 4 out 5 :)

Perkara y sama
Tiga2 tu, dah nama pun, program pre-departure, jadi, insylh, pengisian dia, lebih kurang juga. Tentang menjaga diri di luar negara, fiqh luar negara, kehidupan di sini, cabaran y bakal dihadapi, ape yang perlu dibawa, secara fizikal dan rohani. Kira, insylh, korang akan dapat overview utk sampai ke sini..:)

Harap coretan ini, sedikit sebanyak dapat memberi overview ttg perbezaan kelebihan program masing2..
jadi..
berlapang dadalah, dan selamat mendaftar :) Insylh, mana2 pun okay, asalkan anda dapat me'maximise'kan ape y didapati sepanjang program y diikuti.

selamat memilih..;)

Wallahu'alam.
(and He, who knows best)

10 comments:

Norain Ishak said...

husna!

nak exam dah esok.wish me luck!

dah lama tak drop by dekat sini, tadi google about jom n moc.

konfius nak pergi yang mana satu.latifah ada ajak pergi jom, tapi nak pergi moc jugak.

tapi, insyaAllah pergi MOC kot. bak kata husna, to treasure the last momonet as budak ky.hhehe.

nurulhusnazubir said...

Ain: iye? Smpai google? Huhu..samela dgn kite dlu..:-) ha'ah..lame ain xsggah..tp hsna pn,lame dh xupdate..
Pape pn..i wish u n me all the best in exams! Ain boleh,insylh..

Nak wish kat fb,ain dah deactivate..wish kat cni je ek..;-)
Ok,njoy yr predparture :)

Anonymous said...

salam :)
sy sgt suka entry ni :)sgt2 :)

p/s: gud luck exam :)

Anonymous said...

Macam tu saya nak pergi MOC lah! thanx akak for the sharing.:)
may Allah bless you

Anonymous said...

akak, between MOC and JOM, which program you prefer the most?

nurulhusnazubir said...

anony~

alhamdulillah..:)

p.s: eh..rase sblm ni, ade 2 komen lagi dari anonymous..ke mana pergi..:-S

ajk jom kmb said...

mohon share utk buat promo boleh?

nurulhusnazubir said...

alhmdlh..sila2 :)
purely a public good

nurulhusnazubir said...

anony2~

ur welcome..

anony3~

emm..moc or jom? ikutla..y penting, ada kwn2 y kita rpt, dlm program tu..baru rasa enjoy, dn senang utk ikuti aturcara prog2..wallahu'alam. :)


p.s: eh..ade balik,.smtg wrong dgn blogger, maybe :S

RENCAi said...

bile mu nok blik m'sie? ^_^