Monday, October 03, 2011

zero-konklusi


Ya. Aku akui telah lama tidakku update blog ini. Bukan xmahu, bukan xmahu ambil tahu. Tapi setiap kali ingin aku tulis sesuatu, mesti dua tiga terfikir tentang para pembaca atau followers. “apakah yang akan aku tulis ini, sesuai dengan pembaca, yang terdiri dari pelbagai tahapan pemahaman?” , “apakah yang akan aku tulis ini, akan terkena pada orang2 tertentu, disebabkan dia baru publish post yang hampir sama?atau pun dia baru bercakap mengenai hal itu? Aku xmahu timbulkan kontroversi”. Begitulah sedikit sebanyak monolog dalaman aku, hinggakan aku “menulis” di dalam hati dan mindaku sendiri…

Itulah akibatnya, kalau ‘terlalu’ memikirkan tentang apa yang tidak patut difikirkan. Ia akan berakhir dengan zero-konklusi.

***************

Baiklah. Buang segala tanggapanmu, husna. Tulislah dengan seikhlas hati, dan apa yang lahir darimu secara fitrahnya, kerana aku tidak mahu menjadi hipokrit dalam penulisanku ini. Supaya dengan niat yang ikhlas dapat menyentuh hati-hati yang ikhlas membaca.

**************
Selama pemergian aku jauh dari alam blog ini, kerap aku terfikir tentang ‘tsabat’. Tentang ‘fikrah yang ‘sebenar’’. Tentang ‘atittude’ daie di kalangan kita, berbanding dengan mereka yang dah lama. Tentang kepelbagaian sikap para sahabat dahulu. Dan macam2 lagi. Kerap, dan sangat kerap. Hinggakan aku takut, jika Dia menarik nikmat iman dan pemahaman itu dariku kerana terlalu memikirkan perkara-perkara kecil.

Tapi..itulah aku..i am an observer, and love to observe. (Tapi takut nak suarakan pendapat)

Aku dapati, semua orang sukakan kebaikan, dan ingin menjadi lebih baik.

Ramai yang tertarik dengan pendekatan pertama; qudwah dan ukhuwwah.

Namun, perlahan-lahan, kita dapat melihat seorang demi seorang, mengambil landasan sendiri.

Aku? Aku ingin mengambil ‘pace’ aku yang tersendiri. Mengambil semua yang berlaku di sekeliling sebagai pengajaran dan pelajaran buatku.

Persoalanku, apakah yang telah berlaku pada yang ‘meninggalkan’?

Mungkin panjang analisanya. Lain orang, lain bicaranya. Namun, aku ingin meletakkan hidayah Allah dan ketentuan Allah, pada tangga analisa yang teratas.

Perkara ini terlalu kompleks untuk diperkatakan. Kerana ia berkisar dengan kehidupan.

Kehidupan membabitkan pengalaman. Dan pengalaman semuanya berbeza2.

Dan pengalamanku hanya setahun jagung, baru.

Tetapi, sekiranya lain kali ada buah fikiran yang inginku lontarkan di sini..aku harus berbuat sedemikian, sekiranya itu dapat memanfaatkan yang lain. Kerana aku tidak ingin lagi berakhir dengan 'zero-konklusi'.


Wallahu'alam.


No comments: