Friday, July 24, 2009

Cinta ~dilayan atau dilawan

C


I


N


T


A

=cinta..ha...malu nak sebut, tapi memang kena sebut..bukan niat untuk berjiwang, bukan juga untuk tarik perhatian, bukan untuk meluahkan perasaan..tapi sekadar perkongsian ilmu buat teman-teman yang sedang membaca..

Bila saya sebut perkataan lima huruf ini, apakah perasaan anda?seronok?curious?takut?meluat? atau stabil ja...??? ha...tengoklah bagaimana gabungan lima huruf ini dapat memberi suatu impak kepada diri anda..kenapa?? silalah teruskan pembacaan anda..

Perasaan ini tidak dapat dinafikan kehadirannya. Kehadirannya, bagaikan ujian bagi sebahagian kita, tetapi menjadi kesyukuran bagi sebahagian yang lain.

Bagi yang ingin menjauhkannya..pelbagai alasan diberi..study dulu, belum cukup umur, lambat lagi, haram, hilang fokus, geli, mak ayah tak kasi dan macam-macam lagi..

Bagi yang menginginkannya, pelbagai hujah pula dikemukan..motivate untuk study, biar tak cukup umur;taruh dulu,nanti melepas, islam halalkan kasih sayang, menag fitrah manusia, boleh study sama, mak ayah dulu2 bercinta jugak, perasaanku hanya padanya (eeee..), dan macam-macam lagi..

Hendak seribu daya, tak nak seribu alasan...

Cinta (manusia) itu datang dan pergi..setiap yang patah diganti..

Jadi, di alam remaja ini, kita seharusnya berfikiran matang dalam soal ini. hendak dibenci tak boleh juga,-orang kata nanti yang tu kita akan suka, hendak dimeluat-nanti melawan fitrah pulak katanya, hendak dijauhkan-nanti jumpa yang lain dah..............tapi, hendak dilayan-nanti dibawa arus, hendak membalas-takut terhenti sekerat jalan, hendak diterima-takut diperkena, hendak luahkan-takut tak diterima.........

Konfius,konfius,konfius....(gramatical error!hope my english teachers don't read this...tetiba speaking) Kenapa perlu konfius? Tahukah anda, siput babi lambat berjalan kerana konfius dia tu siput, ke..babi ke, siput ke babi ke???

Sebenarnya, tidak ada apa-apa yang perlu dirunsingkan. It's just a matter of your teen's emotions..kalau kita berbalik kepada sunnatullah (ketentuan Allah), semua akan settle..Jodoh di 'tangan' (kuasa) Nya..jadi, tidak perlu terlalu risau akan masanya..itu kerisauan yang negatif! Cuma buatlah persediaan awal..dari segi aqidah, ibadah, akhlak dan lain-lain..agar dapt seprti mana yang diinginkan kerana pabila bertanya pada orang, inginkan pasangan yang bagaimana..jawapan yang lazimnya diberi..alim, solehah, menjaga perilakunya, pandai kemas rumah, masak sedap, pembersih..tapi, bagaimana pula dengan empunya diri??adakah seperti itu??

Sepertimana juga kematian....Allah telah menetapkannya sejak kita lahir lagi. tetapi ramai yang ber 'diet', bersukan, dan mengamalkan gaya hidup sihat..kenapa??kerana ini persediaan hari2 tua...syurga neraka juga telah ditetapkan,tetapi masih ramai yang tidak putus berusaha melipatgandakan amalan...kenapa??kerana ini persediaan untuk hari2 muka..persediaan tersebut bersifat positif keran hasilnya adalah dari kerisauan yang positif....dengan kerisauan sedemikian sudah pasti kita akan membuat persediaan awal sebelum tiba masanya..dan dapat mengubah diri kita menjadi seorang yang lebih baik dari sebelum ini..

Konklusinya, jika perasaan c**** (segan nak sebut byk kali) itu datang,..biarkan saja ia disitu..tidak layu dan tidak mekar..jangan dilawan dan jangan pula dilayan....anggaplah seolah-olah ia singgah sebentar..cukup sekadar melayannya seperti sahabat-sahabat yang lain.....jika ianya memang milikmu ia akan berkekalan dan takkan lari ke mana, jika tidak, mungkin ada yang lebih baik..

Berdoalah...sesungguhnya Allah mendengar rintihan doa hamba-hambaNya..

16 comments:

huda laa said...

heh..menarik!

DEVOTEE said...

salam,

syukran sudi ziarah blog ana. mngnai cinta atau jodoh, rsanya smua sdah fham dn tahu bgaimna mnguruskannya. mksdnya seseorg itu tahu apakah yg prlu dia bt dgn cnta dgn mlihat keadaan drinya.jka sgla kprluan dn prsdiaan sdah ckup mka blehlah dia melayan cnta dn strusnya mnuju alam rmah tgga. kdg2 ada yg mngguhkannya wlaupun prsdiaan sdah cukup. trpulanglah, mgkin ingin mngjar cita sblum cnta.

tp klo dh grsang 2, kna cpat2 la. bleh jd wajib 2 ^_^ , apa2 pn ukurlah kmmpuan dn prsdiaan dri. sbnarnya ana dh bt satu tajuk khas dalam blog ana. tjuknya "CALON ISTERIKU" ini linknya. bleh la nk tgk2 n bca, klo nk kmen pn bleh.

http://almomentum.blogspot.com/2009/06/calon-isteri.html

insyaAllah jka ada ksmpatan, ana akn cba tlis artikel lain brkaitan cnta, khwin dn hlangannya. bt msa ini byk krja sket... ^_^



.

akmal hayat said...

dunia ini kecil rupanya..

datang xperlu berundang...

~HuSnA ZuBiR~ said...

huda laa~

syukran 'ala the compliment..(bhsa rojak)

~HuSnA ZuBiR~ said...

devotee~

benar..ana dh bca dh post anta yang tu..
trima kasih ats pndgn tu..mumtaz

~HuSnA ZuBiR~ said...

akmal hayat~

erm....no komen..

tp konsep blog aku..open house..sila ja masuk..xyh djmput..huhu

Azan Subuh said...

teringat kata2 ust hasrizal:

jgn tergesa2 n jgn bertangguh2...

kalau dah bersedia utk kahwin,jgn tangguh2...kalau belum,jgn tergesa2 bercinta...bahaya.jgn tambahkan dosa dgn maksiat hati...

smg kita semua dipelihara Allah.

albanaT said...

'Hanya manusia yang sukakan Allah akan menyukai manusia lain yang juga sukakan Allah. Cinta yang satu akan menyatukan manusia'


^_6

Dr.Knows said...

salam
WAH!!!
SubhanALLAH
MasyaAllah
Fuyyo!!!
camna nak nak komen nihhh... aku dah la x pandai cakap cuma reti ekspress saja ........
Sila beri TUNJUK AJAR kepada insan ini utk insyaALLAH cemerlang dalam ujian2 yang setiap hari insan ini tempuh supaya insan ini juga berjaya dunia akhirat...
sama2lah kita berdoa moga2 hidup kita, mati kita dalam iman,islam seterusnya dlm keredaan ALLAH yng maha Agung...
insya ALLAH...

~HuSnA ZuBiR~ said...

azan subuh~
amin..smg kita berada d bwh rhmat dan redha Nya..

Sllu follow ust hasrizal ke?bguih la..

~HuSnA ZuBiR~ said...

albanaT~

btoi2..kena cri y sma fikrah..klu x, susah..moga dipertemukan y sebaiknya...huhu..k.yana bila lg??hehe

~HuSnA ZuBiR~ said...

dr. knows~

haha...ekspreskan dirimu..

1st time mengomen ya..truskn usaha.!

igtlah..kasih Allah itu melebihi kemurkaanNya..sma2 lah kita mcri redha Illahi..amiinn..ukhuwah lillah

kak yana said...

amoih2...huhu..blajaq pn abih gi ni...wah2..bagus2..nmpk nya ilmu agama semakin mendalam..dh ble cita sai fikrah dh ni...ble bg ilmu kat kami no...


p/s:km tnggu husna dlu...br km on..huhu

~HuSnA ZuBiR~ said...

kak yana~

uish..tggu kite dlu..??bhya tuh..huhu..jeng3~

syahira said...

cinta=cintan
kluar brand bru.....trus xlalu.....b2l x...huhu
manusia mmg terer b'kte2.....
hmmm.....
+ kaum adam.....i luv u...kaum hawa...cair....
tp zaman sekarang adam=hawa....sama2 mengayat.....terer...

~HuSnA ZuBiR~ said...

syahira~

huhu..btui2..sebab tu Islam dh tunjuk guidance..kita yang patut follow..