Monday, November 09, 2009

www.facebook.com

Di sekolah (2008):

Si A: weh husna,da facebook x?

Aku: xdak..

Si A: nanti buat erh..pastu add aku taw..

Di kolej (awal 2009):

Aku: hey, what r u doing there?

Kawan A: facebooking..

Aku: oo..so, this is facebook..

Kawan A: uh? U don't have one??

Aku: erm.nope..(is it a must??)

Di rumah tok (tengah 2009):

Sepupu A: una, mung ade facebook dok?

Aku: ada..baru wat..

Sepupu: ok..nanti add erh..


Waaahh.. semua sudah ada facebook. Bermula dari budak menengah rendah hingga yang berpangkat besar, hampir semua ada facebook..it is recognised world-widely..Nasib tok aku, xreti baca dan menulis..kalau x, ntah la.. kini, among teenagers, siapa yang takde, dikira pelik.. aku pun ade jugak. Sebab pa? Sebab.. tertarik dengan suatu iklan (kat mana tah) "facebook..! allows you to connect your friends throughout the world". Terlintas dalam hatiku, "haa..ni lah cara nak contact kawan2 kat Australia tuh..my long lost friends...cari kat friendster xjumpa..nak hantar surat, xberbalas, katanya: xsampai..nak telefon, mahal "

jadi, begitulah niat awal aku buat facebook..begitu suci dan murni (rasa cm niat ni,dah agak tercemar..hu2). Semua dari kita yang ber'facebook' ada niatnya dan tujuannya yang tersendiri. Sehinggakan, dalam majalah TIMES, ada menyatakan, seorang pemimpin WTO, mempunyai facebook kerana ingin lebih dekat dengan rakyat dan supaya dapat memenuhi kehendak dunia, dalam aspek yang dikendalikannya. Ini jelas membuktikan bahawa facebook adalah antara websites yang dikenali ramai. Malah, dalam majalah THE ECONOMIST, menyatakan, up till 13th October 2009, facebook mempunyai seramai 300 million active users dari seluruh dunia.

Jadi, apa interpretasi anda terhadap perkara ini?? ada yang untung, ada yang rugi. Ada yang suka, ada yang benci. Mungkin..

Dari kaca mata seorang saintis; kita semakin maju. Semua di hujung dari.

Dari kaca mata seorang businessman, pelanggan semakin mudah dipancing, pasaran semakin mudah diiklankan.

Dari kaca mata seorang yang gatal, mudah baginya untuk berkenal-kenalan, ramai awek cun, laki nsem..

Dari kaca mata pihak sekolah, facebook perlu di block, supaya, internet lebih laju.

Dari kaca mata seorang Islam, inilah tanda akhir zaman. Dunia semakin sempit...


Bagiku, aku pilih yang paradigm yang terakhir. Tanda akhir zaman. Pemikiran yang kolot?? Biarlah...

Mungkin ada yang tidak bersetuju dengan pendapat ini. tapi ini hanyalah sekadar perkongsian. Di sini, saya hanya menyatakan yang benar, no offense, dan dituju randomly kepada yang mengguna facebook, dan juga peringatan kepada diriku..

Bukanlah salah untuk ada facebook, dan tidak juga salah untuk menjadi pengguna yang aktif. Cuma, kita perlu menggunakannya mengikut syara' yang benar, kerana sunnguh mudah bagi kita terjerumus ke lembah kelalain dan kealapaan. Bak kata ummiku,


"TAPISLAH FACEBOOK ITU DENGAN IMAN".

Begitu juga dengan penggunaan alat2 teknologi lain, particularly, alat2 komunikasi lain..


Berdasarkan pemerhatianku, alam maya ini membolehkan sesiapa sahaja connect orang yang dikehendakinya. Di sini, pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan mudah berlaku, di mana, laki dan perempuan bebas berkata-kata, bergaul mesra, melihat gambar2 dsb. Contoh yang kupernah temui ialah kata2 'mengada' yang diucapkan oleh seorg hawa kepada 'adam'nya, "cayang, mayah kat cayang ke.." eiiiuu..mengada kan??kalau nak ikut, ade ke org ckp sepelat itu??biasanya, hanya melalui mesej, atau secara maya sahaja, seseorg itu mmpu berkata2 sedemikian..secara indirectly, remaja kini lebih berani untuk meluahkan apa yang di hati mereka, walaupun nak diikutkan certain of them are pemalu in reality. Kadang2 identiti mereka di facebook amat berbeza dari personaliti yang sebenar. Di hadapan, malu, tapi di internet, lain...pelik, tapi benar..

Perihal gambar pula, ada juga yang letak gambar2 yang xsepatutnya. Aku akur bahawa gambar adalah cara untuk identify milik sebenar profile itu, tapi, memadai lah dgn upload gmbr2 yang bisa menunjukkan siapa kita. Xpyh la nk letak gmbar2 yang xsepatutnya. Tmbh pulak yng letak gmbar dengan kapel2 mereka, posing bukan main. Sweet, konon.. tapi, ketahuilah bahawa ada batasannya, dan sesiapa yang lebihi batasannya, maka, ada balasannya. Jagalah maruah anda. Ingatlah bahawa Dia Maha Melihat, lagi Maha Mengetahui. Apatah lagi pakaian, mempertayangkan aurat kepada khalayak. Ntah berapa ramai yang melihat. Gambar2 perlu ditapis. Kadang2 ianya di luar kawalan kita, kerana kawan2 boleh ja nk upload n tag nama kita dlm gmbr, dan jadilah ia, gmbr kita. Jadi, sama2 lah tegur-menegur, supaya dapat dijaga batasan privacy dan aurat kita.

Kuiz facebool pulak. Diharap sangat2 jangan lah ada yang ter percaya pada kuiz2 tuh. Mungkin benar jawapan yang diberi, tapi anggaplah ia sebagai suatu kebetulan semata-mata. Takut syahadah kita ada a slight slip, sebab 'ter' percaya pada 'tok nujum' facebook tuh..

FACEBOOK, BLOG, HANDPHONE dan sekutu2 nya...

Boleh jadi medan amarah atau medan dakwah..

Terletak pada kita untuk memberi penilaian, untuk memanipulasikan penggunaannya,

Tapi satu saja yang ingin diingatkan,

TAPISLAH MEREKA DENGAN IMAN..

Semoga kita sentiasa dalam keredhaannya.

Ingatlah Allah tatkala senang atau susah, insyaAllah Dia akan bantu kita tatkala diperlukan J


18 comments:

BAKR said...

btul2. setuju. alhmdlh. tp klako care una tulis. :D nice post btw

Rabiatul Adawiah Sulaiman said...

tapi da xbole bukak fb da.. wuwuwuu

salimah -sally- said...

sally likes this post..hahahha

nurulhusnazubir said...

bakr aka along~

bakpe nyer klako??uhuhu..una tulih jer pape..umi ari tuh pesan.. :)

nurulhusnazubir said...

rabiatul adawiyah sulaiman~

huhu..xkate xleh bukak...buleyh ja.. :P guna sebaik mungkin,jgn overdose sudah..kata kunci.."tapis lah dgn iman" :)

nurulhusnazubir said...

sally~

thnx sally..truslah mnjadi pmbca blog ni y sjati :)
weh..ko xinvite2 lg aku kt blog..! :'(
kotakan jnjimu..cepat....! huhu

aishah hebat said...

tol gak..tol tuh.. betol saje....hehe

nurulhusnazubir said...

aishah hebat~

yelah ecah ooii..huhu..mmg btul pn..kan aku hebat..huhu ;)

a l h a n z a l a h said...

nice writing..i agree with u.. mmg dah jadi trend.. klw sapa yg x dak tu kira cam kampung da.. aku pn x dak g.. tapi ko tahu kan facebook ni ejen yahudi.. byk maklumat yg dyorg blh dapat dri cni.. tapi klw gna utk kebaikan , no probs.. mmg itu sepatutnya.. mcm jgk la yg lain pun.. ce try "blogspot" tukar ke "blogpsot" contoh http://wordsrswords.blogspot.com/

what is ur opinion rgdng this?

nurulhusnazubir said...

alhanzalah~

thnx 4 agreeing :) tuh just opinion aku..erm..

btw, giler r sal blogpsot tuh..ko tau mna erh??pndapat aku,aku xkesah klu dy nak buat www.blogpsot.com....tpi pa motif dy gbung url any bloggers n tmbh blogpsot tuh..dhsyt erh...haiiii..xterpikir aku menda alah cmni..

tpi, one thing r, aku try google blogpsot...xde kuar pulak...google kt search engine wordsrswords.blogpsot,xkuar jugak...kalau betul diorg nk publish mende alah tu kat org ramai, nape kt search engine pun xdak??ha..ni mesti, they're up to smtg..pe pndpt anta?
(masih dlm dilemma..nape dgn diorg nih..?)

AFIQ IZAT BIN JUSOH said...

yes.. kali ne abg aku x sampy ag. aku dulu.
hee~
em. aku sokong.
sbb aku pon x da facebook. haha.

nurulhusnazubir said...

afiq~

haha..afiq oiitt..syok pulak smpai dulu..ceyt..first doe ang sokong aku.. :P

tu r, aku pnah search nma ang, n xjumpak pun...xpa2..tpi da fb bguih on certain sides la..sng nk kontek kgkwn y satu group tpi duk jauh..

Akmal Hayat said...

to adik aku:

hak ela..ni pun nak bising..haha..aku sampai dlu kowt..x komen jaa..

msa 1st msok, baru ad satu komen jaa... :P

nurulhusnazubir said...

akmal hayat & afiq izat~

-.-" ape nih....

akmalH said...

abaikan~
nak jd bebudak seketika..haha..

nurulhusnazubir said...

yelah...jadilah~

btw, announcement to be made..dato' najib razak juga telah join facebook..see, it is a world-recognised website..giler r..cena diorg leh pikir,y mnda nih leh untg smpai tara ni...

SIS said...

ntah..cmne ek..fb 1 malaysia..
btul bayak truknye drpd bende baik fb bawak.drpd x penah b'sosial ngan laki.means sembang mrapu mereben.jd berani.xbleyh nak heal plak 2..b'dasarkan pengalaman nie..tp xleyh than..on9 je..mende 1st nak bukak..fb..nk deactivate.xsampy atie..nnt on9 xtau nk bkak pe..huh..tlg ana..
>>fanatic fb<<

nurulhusnazubir said...

shira~

huhu..agk r..internet=fb..tpi buley ja klu k wt bodo..cuma susah..hehe..xpa nya, nk bukak pon..xdak slh..cuma silap kita besanya; mudah nqhalit...kan..?