Sunday, March 06, 2011

jahiliyyah y melekat..

Jahiliyyah..ape tu?? Jahiliyyah berasal dari perkataan bahasa arab, jahil, y brmksud tidak tahu, atau bodoh (ini skema spm), tapi pd istilahnya, bermaksud, perkara y tiada dlm ajrn Islam..
Untuk lebih lanjut, boleh klik link ini
http://kpidakwah1.blogspot.com/2010/10/definisi-jahiliyah.html

Sgguhpun, aku bukanlah org y ssuai utk mengulas ttg isu ini, tapi rasanya, adlh mjadi tggungjwb kita mengingatkn stu sama lain...

Bismillah..
Setiap org inginkan kbahagiaan dlm hidup. Dan kbykan org, inginkan perubahan dlm hidup-turning point. Namun setakat manakah usaha kita ke arah itu?? Apekah cita2 dan hasrat itu, dipasang hanya ketika jiwa tenang, dan smgt membara?? Sedangkan api y terang menyala akan padam jua suatu hari nnt, inikan pula, jiwa manusia, y penuh dosa..
Namun, aku xkata, smgt itu xpenting..tapi y ingin ditekankan ialah penyusulan gaya hidup kita,stelah dtg nya cahaya hidayah itu.

Sblm mengorak lgkh utk mbuang jahilyah, mengenal pasti jahilyah itu sndiri amat penting spya, kita sedar tujuan prubahan itu.

Ramai org kata susah..tapi dlm ayat-ayat Allah, dikatakan olehNya, bhw tiada apa di dunia ini susah utkNya, kerana Dia lah y Maha Kuasa. Dan Sebesar2 masalah y dihadapi oleh kita, ketahuilah bhw, Allah itu lebih besar dan Maha Besar..maka, pintalah darinya, pertolongan.

Kadangkala, apabila smgt utk mnolak ke tepi sgala jahilyah mningkat, kita tend utk berkata..

''oh, aku xnak dah benda nih, benda tuh..''
''aku dh bersedia nih, nk buang jahiliyah''
''aku tekad, aku tekad, aku tekad''

Dan lain2..
Tapi kita masih dgn gaya hidup kita y lain. Cumanya, kali ini, tidak lah dilakukan prkara2 y dikatakn jahilyah itu. Cara kita melihat dunia, masih sama, cara kita beribadat masih sama, kedalaman ilmu pgtahuan masih di thp sama, kekerapan kita mngingat Allah, masih sama...
Cuma y xsama, kita tekad utk xbuat prkara tu dah..

Jadi, persoalannya, di sini, ialah..selama manakah kita akan bertahan dgn pmbuangan jahiliyah itu??

Jawapannya, ialah..tidak lama..percayalah.

Ini kerana, jiwa kita itu, masih kosong, masih lagi dahagakan makanan rohani. Jika tidak diberi suapan utk rohani, pasti ianya, akan mronta2, dan akhirnya, kembali kpd jahiliyah itu..sikap lama itu..kerana, telah lama sikap itu, ada pd kita..
Sbnrnya, progress pmbuangan jahiliyah perlu dilakukan in a steady rate. Not too drastic neither too relaxing.

Hasrat utk xnak pd jahiliyah itu perlu, disusuli dgn amal2 baik dan soleh spt, pnambahan kekerapan baca quran, zikir, solat sunat, dan kaitan hidup dgn Allah. Walaupn nmpk seolah tidak mberi efek, atau, slow, atau rasa mls mbebani kita, tapi sbnrnya, amalan2 inilah y bisa mgantikan dan mgubah gaya hidup kita.

Suka utk sy selitkan, analogi; cawan y dipenuhi air kotor. Umpamakan hati itu adalah cawan, jahilyah adalah air kotor, dan amal soleh adalah air y bersih. Apabila, air y bersih dituang kedalamnya, secara berterusan, lama2 secara xlgsungnya, air kotor itu akan keluar sbg sesaran dan dgnti dgn air y bersih. Bgitu jualah utk hati kita. Pnambahan pghayatan akidah oleh mata hati dan dsrtai dgn amal soleh dan doa pdNya..insylh akan bisa mmadamkan jahilyah pd diri..

Sma2 kita cuba mempraktikkan nya. Moga cita2 utk mlakukan turning point itu tidak disia-siakan dek krna menurut kata hati y xbrlandaskan keimanan pdNya...

Wallahu'alam.
Published with Blogger-droid v1.6.5

3 comments:

ummi said...

jahiliyyah itu umpama biji benih-ia akan tumbuh semula di persekitaran yg sesuai.

jgn lupa untuk terus berdoa agar diberi kekuatan dan jangan sesekali memandang rendah kepada sesiapa yg belum mendapat hidayah.Berapa ramai shbt2 yg dulu sgt aktif di alam kampus akhirnya kecundang di alam realiti..

[h][i][D][a][Y][a][H] said...

salam husna, lama tak jumpa awak. nak bagi kad bday pun tak sempat an.^^..huhu..jahiliah kalau nak buang kena ada benda lain yang takeover, kalau biar kosong je, tarikan al-hawa tu yang kuasai balik..anyway, suka entri ni.

RENCAi said...

outstanding! :D