Thursday, October 20, 2011

Basikal Baru! Alhamdulillah :)


Basikalku yang baru dibeli.

Basikal ni sebenarnya di beli dari sebuah kedai komputer. Ya, kedai komputer. Bukan kedai basikal. Bagaimana? Ikuti kisah di bawah.

Aku sebenarnya memang sudah lama menginginkan sebuah basikal untuk dikayuh sekali-sekala ke uni. Terutama untuk kelas2 yang habis lewat atau yang satu atau dua jam sahaja. Tiap2 hari aku akan survey tempat2 parking basikal di uni. Jenis2 basikal yang biasa digunakan. Cara diorang guna basikal; pakai helmet ke x, bawa atas jalan raya atau kat tempat pejalan kaki, laluan2 nya dsb. Tempat2 yang nak beli pun telah disurvey, cuma susah nak sampai dari segi pengangkutan.

Sehinggalah semalam, aku ke kedai komputer dekat dengan uni, untuk check masalah internal microphone laptopku. Namun, kedai tu caj mahal, jadi terus aku batalkan niat untuk baiki.

Sebelum melangkah keluar, tiba2 terdetik nak bertanya pada tuan kedai tentang basikal. Ya..sangat random. Ntah apa tah yang kufikir waktu itu, tapi hati ni mendesak untuk bertanya.

Aku: do you know any shops that sell cheap bikes in birmingham?
Tuan kedai: huh?? *muka terkejut..blurr kejap*
Aku: hehe. Just wondering, if u know.
(ape aku ni..kedai komputer kot..)
Tuan kedai: emm..got some shops. But I dont really know. Sorry....
Ohh yeahh.. I've got a friend who wants to sell off his bike. He doesnt want it. Come have a look inside.
Aku: er..okay

Aku pun ikuti dia ke belakang kedai. Dan sememangnya ada sebuah basikal yang masih elok untuk diguna. Harga yang diletak ialah £25. Apelagi. Terus aku setuju, dan alhamdulillah, dapat juga akhirnya ku kayuh basikal ke rumah. Sepanjang perjalanan balik, aku tesenyum sendirian. Rasa syukur yang tidak terhingga, kerana rezekiNya tiba2 datang bergolek. Rasa seakan aku sedang bermimpi.

Pergi kedai komputer, tapi komputer xdibaiki, barang komputer xdibeli, tapi yang dibeli ialah basikal.

                                                                       ***********
Begitulah kehidupan. Rezeki Dia di mana2 sahaja. Kalau Allah nak kasi sesuatu, dengan apa jua cara pun Dia mampu sediakan, dan kadangkala dengan cara yang tidak pernah kita sangka2 kan.

Allah itu Maha Teliti. Dan Dia Maha Merancang. He is the best Planner. Setiap yang berlaku dalam hidup kita, ada perancanganNya dan ada pengajaranNya bagi mereka yang berfikir. Kerana tidak semua manusia itu sama.

Ada yang Dia tarbiyyah kan melalui pengalaman.

Ada yang Dia tarbiyyah kan melalui kesukaran dan kesempitan.

Ada yang Dia tarbiyyah kan melalui kehadiran2 insan2 di sekelilingnya.

Dan lain2.

Semoga dengan kisah se simple ini, dapat dijadikan analogi untuk meletakkan Dia sebagai perancang mutlak hidup kita ini.

P.s: siapa sangka dapat berjumpa dengan orang catholic yang menjawab persoalan diri yang tertanya2 selama ini, di atas train? :) (hanya utk mereka y faham.hehe)

P.s: tarbiyyah= mendidik (supaya dekat pada Nya)

Wallahu'alam.
Published with Blogger-droid v1.6.5

4 comments:

nurliyanasyahirah said...

awww my baby. tggu aku beli basikal jugak eh (if Allah izinkan). pastu kita pusing2 selly oak sesama eh :')

Aizuddin Abdul Hamid said...

aku beli basikal dgn harga 20pound, lagi murah, haha, rezeki di carboot, dpt masa first week, ad satu ja basikal kat situ, alhamdulillah, mmg rezeki aku

RENCAi said...

nak try bley :P

nurulhusnazubir said...

nurliyanasyahirah:
eh.ye2 je nk beli basikal. :P bila mau beli? :)

aizuddin abdul hamid:
carboot tmpt aku kecik..xbyk benda. basikal plg murah 55pound

rencai:
er..ak xbawak balik msia kot :P